Samorząd powiatu zwoleńskiego prowadzi intensywne prace modernizacyjne na kluczowych odcinkach drogowych, znacząco poprawiając infrastrukturę i dostępność lokalnych tras. Wśród nich są drogi położone w gminie Policzna oraz gminie Przyłęk, gdzie prace nabierają tempa. Jeszcze przed jesienią zostaną oddane do użytku dwa odcinki jezdni na trasie Zwoleń-Sarnów oraz jeden na trasie Pająków-Ławeczko. Będzie tu bezpieczniej i bardziej komfortowo. Inwestycje prowadzone są przy znaczących dofinansowaniach zewnętrznych.
Jedno zadanie, dwa odcinki dróg: Zwoleń-Sarnów i Pająków-Ławeczko
Obecnie realizowany jest duży projekt drogowy, który dotyczy przebudowy łącznie czterech odcinków tras w powiecie zwoleńskim. Samorządowcy wizytowali dwie z nich: drogę powiatową nr 4506W Zwoleń – Sarnów o długości 0,936 km oraz drogę powiatową nr 4524W Pająków – Ławeczko na długości 1,615 km. - Modernizacja obu odcinków drogowych obejmuje szereg prac, które znacząco wpływają na podniesienie standardów bezpieczeństwa i komfortu podróżowania w powiecie – podkreśla starosta zwoleński Andrzej Skorek.
Drogi wizytowali m.in. Andrzej Skorek - starosta zwoleński, Kinga Kołaga - wicestarosta, Jerzy Kamionka - wójt gminy Przyłęk, Tomasz Mordziński - dyrektor PZD w Zwoleniu oraz Tomasz Winsztal - inspektor nadzoru.
Na trasie Zwoleń – Sarnów wykonano już poszerzenie jezdni poprzez dodanie opornika z kruszywa łamanego, co następnie zostanie uzupełnione przez trzy warstwy betonu asfaltowego: wyrównawczą, wiążącą i ścieralną. Dodatkowo, modernizacji podlegają zjazdy do posesji i pól, a także obie strony jezdni, gdzie pojawią się utwardzone pobocza z kruszywa łamanego. Kluczowym elementem jest także nowe odwodnienie oraz budowa peronów przystankowych, które zwiększą funkcjonalność drogi. Na odcinku Pająków – Ławeczko realizowane są podobne działania. Prace rozpoczęły się od poszerzenia jezdni i przebudowy przepustów pod koroną drogi. Obecnie trwają prace nad ułożeniem warstwy wiążącej i ścieralnej z betonu asfaltowego. Planowane jest wykonanie poboczy z ulepszonego kruszywa łamanego wzdłuż krawędzi jezdni, nowe zjazdy do posesji, wzmocnienie rowów, a także nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Działania te są wspierane środkami z Rządowego Programu Polski Ład. Dofinansowanie wyniesie blisko 8 mln zł. Stanowi to istotną część całkowitej wartości projektu, wynoszącej ponad 9 mln zł. Prace budowlane prowadzi Przedsiębiorstwo Robót Drogowych ze Zwolenia, a prace zakończą się do połowy września tego roku.
1,5 km drogi Zwoleń-Sarnów w trakcie przebudowy
Trwa także przebudowa drogi powiatowej nr 4506W Zwoleń – Sarnów w innym miejscu. Projekt, realizowany przez firmę STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa, obejmuje kompleksową modernizację 1,524-kilometrowego odcinka drogi. - Prace na drodze nr 4506W rozpoczęły się od robót ziemnych, w tym od ścinania poboczy, które są obecnie poszerzane do szerokości 5,50 metra. Kolejne etapy to wykonanie nowych warstw nawierzchni z betonu asfaltowego oraz konstrukcja obustronnych poboczy z kruszywa łamanego, które zwiększą stabilność i bezpieczeństwo drogi. Projekt przewiduje także budowę nowych zjazdów do posesji i pól, co znacząco poprawi dostępność lokalnych terenów rolnych i mieszkalnych – informuje Tomasz Mordziński, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Od lewej: Tomasz Mordziński - dyrektor PZD w Zwoleniu, Tomasz Winsztal - inspektro nadzoru, Andrzej Skorek - starosta zwoleński, Tomasz Adamiec - wójt gminy Policzna, Kinga Kołaga - wicestarosta oraz Piotr Tomaszewski - członek zarządu powiatu.
Dodatkowo, na całej długości przebudowywanego odcinka zostaną wybudowane perony przystankowe z kostki brukowej, nowe zjazdy oraz chodniki, co znacznie podniesie standardy użytkowania tej drogi. W ramach projektu zaplanowano również przebudowę skrzyżowań z drogami gminnymi, co usprawni ruch drogowy. Koszt całkowity przebudowy wyniesie 2 mln 386 tys. 434 zł, z czego znacząca część, tj. 1 mln 999 tys. 984 zł, będzie pochodziła z dofinansowania pozyskanego w ramach Rządowego Programu Polski Ład. Prace budowlane zakończą się do września tego roku. – Chcemy skutecznie wykorzystywać dostępne środki zewnętrzne na kluczowe projekty drogowe, co z pewnością przyczyni się do długoterminowego rozwoju regionu i zwiększenia jego atrakcyjności – podsumowuje wicestarosta Kinga Kołaga.
Mirosława Gregorczyk